NA ZGARIŠTIMA IZNEVJERENIH NADA I OČEKIVANJA
Čitanja: Dj 3,13-15-17-19; 1 Iv 2,1-51; Lk 24,35-48
S čime su se ova dvojica učenika, napuštajući Jeruzalem te zaputivši se prema zapadu, u noć, morala rastati, morala pozdraviti i što su morali pokopati u svetome gradu kad su pošli u Emaus? Rekli bismo jednostavnim rječnikom: Iza sebe su ostavili zgarište vlastitih očekivanja, pokopali su sve svoje nade. U zidinama svetoga grada razoreno je i uništeno sve u što su polagali svoja životna očekivanja, svoje nade. S Isusovom osobom povezivaše ih sve čemu se cijeli narod nadao, što je očekivao u svim vremenima od svoga izlaska iz Egipta, od Jakovljeva obećanja o ‘zvijezdi iz Judina plemena’, spasenje Izraelovo, ispunjenje svih očekivanja. Vjerovali su da je taj konačni spas pod Isusovim rukama opipljiv. Toliko je dobra učinio, to sami priznaju nepoznatom pridošlici koji nema pojma što se ondje zbivali, a i on dolazi iz toga mjesta. Doživjeli su Isusa kao osobu silnu na riječi i djelu, i sad su bili očevici kako taj očekivani Mesija i Prorok zaglavi. Osudiše ga po pravu i zakonu, osudu potvrdiše i rimske vlasti, i na kraju grob osta vječni usud tomu Isusu iz Nazareta. To im je toliko neshvatljivo da su tužni i žalosni, utučeni, i što se više udaljuju od Jeruzalema prema Emausu, mjestu vlastitog Nedohoda, sve se više udaljuju od svoje budućnosti, idu prema ništavilu i beznađu. Jeruzalem i Emaus: dva pola, kontrapunktirana, razapeta između života i smrti.
I nikako se ne mogu pomiriti s činjenicama od prije tri dana te stalno iznovice raspredaju o onome što se dogodi. Što su, da ni vlastitim očima ne vjeruju, morali doživjeti promatrajući sudbinu toga Pravednika. Nema riječi koja bi izrazila njihovo snebivanje, nema osjećaja koji bi dostatno očitovao i izrazio njihovo duševno stanje. Jedino što im još preostaje jest ljudska riječ, razgovor, dvogovor, i međusobno tješenje. Neshvatljivost proteklih dana njih ne napušta. Nalaze se poput starozavjetnog Joba na spepeljanim zgarištima koji ništa ne razumije od svega što mu to Jahve učini. Nadvladan je svojim jadom i boli. Tješe ga trojica prijatelja nakon dana žalovanja i nijeme šutnje, pričaju mu pobožne priče o Bogu, koje zna svaki pobožni Židov, ali sve to ne dira njegovo srce. Na kraju svih tih njihovih priča uzvraća im Job: “S vama, brbljavcima, izumire svaka mudrost i znanje”. Kao da im želi poručiti: Lako je vama govoriti iz svoje pozicije, od života vi ništa ne razumijete, podigli ste oko sebe veliki zid frazetina i krilatica.
Jahve na kraju staje i brani svoga slugu, pravednog Joba, Isus se objavljuje i ovoj dvojici u trenutku lomljenja kruha. Nije ovaj Isus poput ponovno oživljenog Lazara. Ta da je bio prijašnjeg izgleda, onda bi bio poput mladića iz Naima, uskrslog Lazara. Potrebno je najprije gledanje srca, da bi se otvorile tjelesne oči. Srce se mora zapaliti, da bi oči progledale. Sve je to jedna silna životna utjeha: Ma kamo se zaputili, ma gdje mi bili, reći će psalmist, ondje nas prati njegova ruka i desnica. Mogu se rušiti bregovi u more, taliti i raspadati kozmički elementi, može nestati i svijet u ognju i sumporu, Gospodin je uz nas. To je početak uskrsnog iskustva uprizorena na primjeru dvojice na putu u Emaus. Isus, koga smo jednom poznavali i spoznali, koji je nas pozvao, ne napušta nas, već nas prati, duhovno i fizički, ma gdje bili.
I današnje čovječanstvo egzistira, živi negdje između drame Velikog petka i ponovnog otvaranja očiju za nazočnost Krista uskrsloga. Između porušenih i razbijenih ideala, panike i razočaranja, sumnje, mrzovolje te ponovnog oživljavanja iskonske vjere u Boga. Čovječanstvo je ponovno negdje na putu iz Jeruzalema u Emaus, u vremenu zahladnjenja, ohlađivanja i ravnodušnosti, gdje ipak, svemu unatoč, još uvijek gori zapretani oganj koji svršava u slavodobitnom uskliku: “Vidjeli smo Gospodina. On nam se ukazao.” Kod učenika sve svršava u ponovnom okupljanju, zajedništvu koje ubuduće tvore i koje je nerazorivo. Svi su oni iskusili osobnu nazočnost uskrslog Gospodina. On im se ukazao. Otvorio im srca i pamet.
I nas će pitati o razgovorima koje vodimo. O samogovorima u besanim noćima, kad se tisuću pitanja sručuje na našu glavu, o dvogovorima koje vodimo pitajući o konačnom smislu svega, kad sve dovodimo pod znak pitanja, kad je čovjek na rubu očaja, kad je prisiljen sve to iz sebe istresti pred Boga svoga (Pred njim molitvu svoju izlijevam, dušu, srce… Suze su kruh moj danju i noću dok me svednevice pitaju: Gdje je Bog tvoj, pita se psalmist: suze kao izvori koji čiste srce, ulijevaju novu nadu). Nepojmljivo im je da može biti netko u Jeruzalemu tko ne bi znao za onu tragediju od onomad. Sve je jedno veliko protuslovlje, makar su nešto načuli i ostali zbunjeni pričama nekih ženskih osoba o nekakvim viđenjima, ukazanjima. Rekli bismo: Ženska posla… Zaplakane oči ne vide ništa, nikakva anđela, nikakvu utjehu ni nadu. Njih dvojica imaju sve informacije o Isusu, praznom grobu, anđelima, ukazanjima, ali su sve obične priče, možda ženske halucinacije.
Upravo ih u tom trenutku Isus prekida. Svoje vlastite učenike naziva nerazumnima i spora srca da vjeruju što su proroci davno već rekli o Mesiji. Potrebna je ponovna lektira Biblije, spočetka. Od prvih redaka. I vidjeti kako je Bog Isusa Krista, Bog o kome je Isus neprestance govorio u raskoraku, ako ne i u oprjeci s ovim o kome govore i koga navješćuju službeni predstavnici židovstva, kako ga tumače i izlažu književnici i farizeji, pismoznanci i veliki svećenici koji Isusa osudiše. Do konačnog nepomirljivoga sukoba između Starog i Novog moralo je doći, a Uskrs je samo potvrda da Isus nije ušutkan, da se Bog stavio konačno na njegovu stranu, da je u njemu budućnost i život.
Taj sraz, odn. konflikt naznačen je već u Starom zavjetu, na svakom njegovu mjestu, do kraja jasan i artikuliran, samo što su pojedinci instrumentalizirali za svoje potrebe i interese i Zakon i Boga. Jer ako su Isusovi suvremenici smatrali Isusa za uskrslog Jeremiju, kako se postupalo s Jeremijom i gdje on završi? Kakva bijaše njegova kob i životni ishod? Jasno, mučenički, kao i kod ostalih proroka (prisjetimo se samo Jeremijinih riječi o Hramu – pogl. 7 -, zbog iste je riječi otišao i Isus u smrt). Vječni sukob u vjeri između formalizma i srca, zakona, propisa i odanosti, proroka i svećenika. Drugi su smatrali Isusa uskrslim Ilijom. Kako se s Ilijom postupalo? Ili s ostalim prorocima koje su očevi ubijali da bi im sinovi i unuci podizali spomenike! Koja korist od mauzoleja velikanima prošlosti, ako ih se za života nije slušalo i njihove mudre savjete slijedilo? Spomenici su to samo vlastitoj nečistoj savjesti. Tako postaje Sveto pismo riječju koja oživljuje, koja poziva na život. Samo ga je potrebno čitati Isusovim očima. I dijeliti poput hrane.
Nije slučajno da se Isus objavljuje upravo kroz jelo i za blagovanja. Najstariji oblik ljudskog zajedništva jest zacijelo stol. Dioba hrane i zalogaja, gdje nitko nije isključen. Mjesto i vrijeme gdje se i Isus očituje kao onaj koji navijeke živi i nikad više ne umire. Prenijeti se to dade i na našu pripadnost Crkvi. Nije dovoljno biti samo izvana njezin član, ‘šlepati’ se s ostalima u povorci ili mimohodu. To ne otvara oči. Tek slušanje Isusove riječi, blagovanje za stolom gdje se lomi njegov kruh i stvara zajednica, otvaraju se oči za Isusa. Bogoslužje u dvojini riječi i sakramenta mjesto je susreta s Uskrslim, a osobna ljubav prema njemu otvara oči.
U trenutku kad iščezava ispred naših očiju slijedi povratak iz Emausa, mjesta razorenih nada u Jeruzalem, svjedočeći novi život i budućnost u zajedništvu s njime. Onim prvim svjedocima bijaše dano gledati ga i opipati, Uskrslog, iskusiti njegovu nazočnost i zaputiti se u misije na njegovu riječ. Međutim, moguće ga je ‘dodirnuti’ duhom, zapućujući se za njim koji ide ispred nas. Kao nepoznati pratitelj, kao svjetlo u našoj tami, kao gorući oganj u zapaljenu srcu. Na život i smrt, sudbinski se vezao uz čovjeka i ostaje s nama i uz nas makar toga i ne bili svjesni. Tajna je to pred kojom se pada na koljena i prihvaća u zahvalnosti i (u)divljenju.
Evanđelist Luka podrijetlom je Grk, dolazi iz poganstva, i za njega uskrsnuće nije nikakav eshatološki događaj, na kraju vremena, nešto što se zbiva u budućnosti, nego ovdje i sada stvaranje novog čovjeka, novoga zajedništva, omogućivanje novog (spo)razumijevanja među ljudima, učenje novog oblika života, zajedništvo blagovanja. Isus otvara novi put, on je začetnik novog života, on je predvodnik u novi život, u koji nam je unići kroz mnoge nevolje (usp. Dj 14,22; 9,2). Potrebno je uskrsnuti iz svijeta vlastite izolacije, iz dugo podhranjivanih sukoba, nesnošljivosti, uskrsnuti iz vlastitih predrasuda, ustrajati u zajedništvu vjere, nade, ljubavi, lomljenja kruha i molitvi. To je predokus budućeg svijeta, koga je predokus liturgija.
fra Domagoj Runje